تاريخ : جمعه 18 اسفند 1391برچسب:, | 3:18 PM | نویسنده : بريالي محمدي

 امریکا سخنگوی اسامه بن لادن را دستگیر کرد

مقام های ایالات متحده امریکا اعلام کرده اند که سخنگوی اسامه بن لادن، رهبر مقتول شبکه القاعده را دستگیر کرده اند. او که همزمان داماد بن لادن است، در ایالات متحده امریکا محاکمه می گردد.

سلیمان ابوغیث به دست داشتن در قتل شهروندان امریکایی و همچنان توطئه راه اندازی حملات تروریستی علیه ایالات متحده امریکا متهم است. او در شهر نیویاک در برابر دادگاه قرار می گیرد.

داماد بن لادن در ماه فبروری توسط مقام های ترکیه در انقره دستگیر شده بود، اما زمانی که ترکیه می خواست او را از طریق اردن به کویت انتقال دهند، امریکایی ها وارد عمل شدند و او را دستگیر کردند. او قبل از آن با یک پاسپورت جعلی از ایران به ترکیه آمده بود.

اریک هولدر، وزیر عدلیه ایالات متحده امریکا تایید کرد که سلیمان ابوغیث، داماد بن لادن را دستگیر کرده اند. او گفت: "دشمنان امریکا آنچه را مستحق آن اند، دریافت می دارند. فرقی نمی کند که تا چه اندازه آنها از امریکا دور اند و فرقی نمی کند که دستگیری آنها چقدر طول می کشد".

سارنوالان او را متهم می کنند که "در فعالیت های تروریستی" بن لادن نقش داشته است. براساس موارد اتهام، سلیمان ابوغیث بعد از حملات تروریستی یازدهم سپتمبر سال 2001 بر مرکز تجارت جهانی در نیوریارک و پنتاگون در واشنگتن، در پیام های متعدد ویدیویی در کنار بن لادن و ایمن ظواهری، رهبر کنونی القاعده، دیده شده است و طرفداران اش را به حملات بر ایالات متحده امریکا فراخوانده است.

"اف بی آی"، پولیس فدرال ایالات متحده امریکا توضیح داده است که سلیمان ابوغیث "نقش کلیدی" در شبکه تروریستی القاعده داشته که "با یک مشاور گروه مافیایی یا وزیر تبلیغات در یک رژیم مستبد توتالیتر قابل مقایسه است".

براساس معلومات روزنامه ترکی "حریت"، افراد استخباراتی ترکیه ابوغیث را روز جمعه گذشته به اردن آوردند و سپس قرار بود او از آنجا به کویت انتقال داده شود. اما در اردن، "سی آی ای" داخل عمل شد و او را بازداشت کرد. براساس گزارش رسانه ها، مقام های ترکیه قبلا تقاضای تسلیم دهی مستقیم این فرد به ایالات متحده امریکا را رد کرده بودند، تا از حملات تروریستی انتقام جویانه جلوگیری کنند.

اسامه بن لادن که سال ها در حال فرار بود، در ماه می سال 2011 توسط سربازان نخبه ایالات متحده امریکا در مخفیگاه اش در نزدیکی اسلام آباد کشته شد.

 

DW.DE

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

تاريخ : جمعه 4 اسفند 1391برچسب:, | 5:42 PM | نویسنده : بريالي محمدي

سه شنبه ۱ حوت ۱۳۹۱

۸صبح، کابل: زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین ایالات متحده امریکا درافغانستان گفته است که برای انتقال قدرت سیاسی و نگرانی ازآینده به یک اجماع ملی در افغانستان نیاز است.
خلیلزاد که درگفتگوی ویژه با ۸ صبح و رادیوی آریانا صحبت می‌کرد همچنین اتهام‌های وارد شده از سوی دانا روهرا باکر یک سناتور امریکایی وبرخی محافل سیاسی مبنی بر حمایت وی در نشست بن از یگ گروه قومی خاص را رد کرد.
خلیلزاد گفت که در نشست بن، درسال ۲۰۰۱ میلادی بر بنیاد توافق مقدماتی که صورت گرفته بود، امتیاز معرفی نامزد رییس اداره‌ی موقت به گروه روم داده شده بود و زمانی که گروه اتحاد شمال به رهبری یونس قانونی عبدالستار سیرت را نپذیرفت، برای دست‌یابی به نتیجه نشست بن، گروه روم حامد کرزی را نامزد خویش اعلان کرد.
خلیلزاد هرچند مسایل قومی در بن را رد نمی‌کند ولی حمایت از گروه قومی خاص و نامزدی حامد کرزی به پشتیبانی خودش را «غلط فهمی»  عنوان می‌کند.
خلیلزاد با اشاره به کتاب جیمز‌دابینز‌ -رهبر هیات امریکایی در نشست بن- می‌گوید که نامزدی حامد کرزی به عنوان رییس اداره‌ی موقت برای اولین‌بار در یک پرواز که میان آسیای مرکزی و کابل صورت می‌گرفت از سوی عبدالله عبدالله به سفیر امریکا مطرح شده بود.
سفیر پیشین امریکا در افغانستان همچنین از دستاوردهای یک دهه‌ی ‌گذشته پشتیبانی کرد ولی تاکید می‌کند که برخی کاستی‌ها وجود دارند که نیاز به اصلاح دارد.
وی برای رفع نگرانی‌های مطرح شده و گذار افغانستان به پس از ۲۰۱۴ تاکید می‌کند که باید تمام گروهای سیاسی روی یک محور به توافق برسند.
خلیلزاد گفت: «افغانستان به انقلاب ضرورت ندارد که همه چیز از اول آغاز شود و یا نظام از بین برده شود و دوباره کار شروع شود. در شرایطی که افغانستان وجود دارد و خطر‌های که بر علیه افغانستان در حال ساخته شدن است، یک پروگرام ملی و یک تیم ملی و یک اجماع ملی ضرورت است.»
وی همچنین تاکید کرد که افغانستان به اصلاحات نیاز دارد و تمام گروه‌های سیاسی برای پیشرفت افغانستان تلاش کنند.

8subh

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

تاريخ : جمعه 4 اسفند 1391برچسب:, | 5:28 PM | نویسنده : بريالي محمدي

نور محمد عطایی

آری سوم حوت روزیکه در تاریخ پر افتخار کشور عزیز ما از جایگاه ويژه بر خوردار است، شب آن (لیل ۲/۳ حوت) که از حیث موقعیت زمانی سرد بود اما گرمی نعره های تکبیر شهروندان مومن و خدا پرست شهر کابل در تمام شب فضای کابل (این شهر زیبا و کفر ستزی) را رنگ و بوی دیگر بخشیده بود، این نعره های عزت بخش، و حماسه آفرین (تکبیر) در حقیقت اعلان انزجار و نفرت علیه روس های روسیاه و کمونستان پست فطرت بود، بلی این روز روزی بود که یک سال و ده ما قبل کمونستان فرومایه و ناخلف به اشاره باداران انسان دشمن خود، منحوس ترین و ننگین ترین انقلاب (هفت ثور) را به راه انداخته و از تجاوز مستقیم قطعات تا دندان مسلح شوروی وقت ۵۷ روز سپری شده بود، چون شب به سر رسیده و آواز ملکوت از مناره مساجد شهر گوش نوازی های تکبیرات را چند برابر ساخته و بعد  از ادای نماز فجر و طلوع آفتاب نعره تکبیر جای خود را عوض کرده از پشت بام خانه های شهر حالا این نعره های کفر ستیز و دشمن شکن از کوچه ها و سرک های شهر قلب مومنان را مسرور و قبل متجاوزان و نوکران بی وجدان و فرو مایه  ایشان را محزون می ساخت.

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 28 دی 1391برچسب:, | 11:34 PM | نویسنده : بريالي محمدي

نامه ای به رئیس جمهور

جناب آقای ريیس جمهور!
 ما که شما را به حیث زعیم خود قبول می کنیم، در مقابل از شما خواست های داریم که هم خود ما به برآورده شدن آن ایمان و باور کامل داریم و هم آرزو داريم که جناب ریيس جمهور ما در آینده به تمامی مشکلات ما رسیدگی خواهد کرد. بنابراين در قدم نخست از شما می خواهیم تا ما و خودتان را  نزد دیگران سرافكنده نكنيد.
  می خواهم یک چیز را واضح بگویم، از شما کدام قهرمانی توقع نداریم و علت این که به شما رای دادیم این است که شما در حقیقت آيینه اي بودید که من خود و احساسات خود را در روز انتخابات در آن دیدم  و به همین دلیل هم به شما رای داده ام.

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 23 دی 1391برچسب:, | 3:22 PM | نویسنده : بريالي محمدي

خليلـــزاد به صحــــنـه مي آيد

Zalmay Khalilzad

زلمی خلیلزاد سفیرپیشین امریکا در افغانستان و عراق و یکی از اعضای حزب جمهوریخواه امریکا قراراست در انتخابات آینده افغانستان برای مقام ریاست جمهوری خود را نامزد کند.

 یک منبع نزدیک به آقای خلیلزاد که نخواست نام اش گرفته شود به خبرنگار خامه پرس گفت ” افغانستان در آینده هم به همکاری و یاری جدی غرب به خصوص ایالات متحده امریکا نیاز دارد و آقای خلیلزاد مهره مورد اعتماد و بازی گرخوب برای افغانستان پس از 2014  و ایالات متحده امریکا  می تواند باشد، از این رو وی خود را در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور نامزد می کند.

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 17 دی 1391برچسب:, | 4:19 PM | نویسنده : بريالي محمدي

زه خو په دې فکر یم، تاسې نه نه یم خبر!

Posted: 04 Jan 2013 10:17 PM PST

دخبر له مخې دکندهار دطب پوهنځي یو محصل د تفنګچې په واسطه د پوهنځي مشر ګواښلی دی ترڅو دهغه نمرې زیاتې او هغه دې تولنې ته دیو بې سواده ډاکټر په توګه وړاندې کړي.

دا له زرګونو نمونو څخه یوازې یو خبر دی چې رسنیو ته را ووت، که نه نو زمونږ دهیواد په تعلیمي ادارو کې داسې خبرې یوه ورځنۍ (عادي) پیښه ګرزیدلې ده او له لومړنیو ښوونځیو نیولې تر پوهنتون پورې، ټولې ښوونیزې ادارې له همدې حالته سر ټکوي.

دځنې زده کونکو په وینا چې په اکثره ښوونځیو کې ځنې زده کونکي (چې ترشا څوک لري؟) درس خونې ته (مسلح) راځي او ښوونکی دهغه پر وړاندې دیو نوکر حیثیت لري چې باید دهغه په خوښه درس وړاندې کړي، دهغه په خوښه ټولکی رخصت کړي او دهغه په خوښه هغه ته نمبرې ورکړي، که نه نو بیا یې خیر نه شته.gunpack1



 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 10:36 PM | نویسنده : بريالي محمدي

 

داکتر عبدالله عبدالله



عبدالله عبدالله تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه غازی محمد ایوب خان تکمیل کرد و درسال ۱۳۵۵ ه ش مطابق سال ۱۹۷۶ میلادی از لیسه (دبیرستان) نادریه کابل فارغ گردید.
درسال ۱۳۵۶ شامل دانشکده پزشکی دانشگاه کابل گردیده و در سال ۱۳۶۲ تحصیلات خود را به اتمام رسانیده و تا سال ۱۳۶۳ در بیمارستان نور به عنوان چشم پزشک مشغول خدمت بود. در سال ۱۳۶۳ به پاکستان مهاجرت کرد و تا سال ۱۳۶۴ در شفاخانه سید جمال الدین مشغول خدمت به مهاجرین افغانستان گردید.
در سال ۱۳۶۴ وارد جبهات جنگ علیه نظامیان شوروی وقت گردید و به عنوان سرپرست بهداشت جبهه پنجشیر و بعدا بحیث مشاور و همکار احمد شاه مسعود تا ازادی کابل مصروف خدمت بوده از سال ۱۹۹۲ الی ۱۹۹۶ در کابل به عنوان رئیس دفتر و سخنگوی وزارت دفاع ملی و در سال ۱۹۹۷ به حیث معاون وزارت خارجه تقرر حاصل نمود.
همچنان در سال ۱۹۹۹ سرپرستی وزارت خارجه دولت اسلامی افغانستان را بعهده داشت. بعد از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ در اداره موقت و بعدا در دوره انتقالی مسوولیت وزارت خارجه را بعهده داشت. داکتر عبدالله متاهل بوده، دارای سه دختر و یک پسر می‌باشد.
عبدالله عبدالله به‌عنوان نامزد رسمی جبهه ملی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری کشور در اوت ۲۰۰۹ معرفی شده‌است. جبهه ملی افغانستان بزرگترین تشکل سیاسی مخالف دولت کرزی به شما می‌رود وی به زبانهای پشتو، دری ، انگلیسی تسلط دارد و همچنان به زبانهای عربی و فرانسوی نیز آشنایی دارد.

 

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 9:50 PM | نویسنده : بريالي محمدي

احمد شاه مسعود


احمد شاه مسعود فرزند دوست محمد یكی از افسران عالی رتبه پولیس دردهم سنبله سال 1332 خورشیدی 1/9/1953 در دهكدهء جنگلك بازارك پنجشیر زاده شد . در پنج سالگی شامل مكتب شد و تا صنف دوم در مكتب بازارك درس خواند.
وقتی پدرش به حیث قوماندان ژاندارم پولیس هرات مقرر گردید او صنف سوم و چهارم را در مكتب موفق هرات خواند.
مسعود آموزش های نخستین د ینی را نزد ملا امام مسجد جامع هرات فرا گرفت.

پس از تقرر پدرش در كابل او شامل لیسه استقلال گردید و تعلیماتش را در همان لیسه به پایان برد.

مسعود پس از صنف دهم در مكتب هم به حیث شاگرد ممتاز شناخته شد.زبان مادری اش فارسی بود درپهلوی آن به زبان پشتو، اردو و فرانسوی روان صحبت میكرد. او به زبان عربی نیز آشنایی داشت.

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 9:45 PM | نویسنده : بريالي محمدي

 

عبدالرشید دوستم



در سال 1954 در خواجه د کوی ولایت جوزجان متولد گردیده است . وی یکی از چهره های مطرح در چند دهه پسین بوده که در زیاد ترین تحولات و رویداد های سیاسی افغانستان نقش بر جسته داشته است .

از آغاز فعالیت های سیاسی و نظامی اش تا به امروز در موقعیت ها ومواضع مختلف قرار داشته و به بر داشت بسیاری از از بیک های افغانستان یکی ا چهره های شاخص قوم مزکور میباشد.

در سال 1985 ، دوستم قوماندان یک نیروی پنجاه هزار نفری بود که این نیرو ها در حکومت نجیب بر ضد مجاهد ین می جنگید ند و دوستم عضو حزب بر سر اقتدار وطن بود.

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 9:45 PM | نویسنده : بريالي محمدي

 

عبدالرشید دوستم



در سال 1954 در خواجه د کوی ولایت جوزجان متولد گردیده است . وی یکی از چهره های مطرح در چند دهه پسین بوده که در زیاد ترین تحولات و رویداد های سیاسی افغانستان نقش بر جسته داشته است .

از آغاز فعالیت های سیاسی و نظامی اش تا به امروز در موقعیت ها ومواضع مختلف قرار داشته و به بر داشت بسیاری از از بیک های افغانستان یکی ا چهره های شاخص قوم مزکور میباشد.

در سال 1985 ، دوستم قوماندان یک نیروی پنجاه هزار نفری بود که این نیرو ها در حکومت نجیب بر ضد مجاهد ین می جنگید ند و دوستم عضو حزب بر سر اقتدار وطن بود.

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 9:42 PM | نویسنده : بريالي محمدي

 

گلبدین حکمتیار



گلبدین حکمتیار در سال 1326 هجری شمسی برابر با 1947 عیسوی در ولایت شمالی کندز چشم به جهان گشود. برای دورهء قلیلی دانشگاه انجنیری را تعقیب نمود ولی بنا بر مخالفتش با حکومت وقت تحصیل را ترک گفته راهی پاکستان شد. در اینجا با کمک حکومت پاکستان حملات گوریلایی را خلاف حکومت کمونیستی آغاز کرد.

حکمتیار گروهش را " حزب اسلامی افغانستان " نامید، این حزب 70% کمک جهانی بخاطر جهاد افغانستان را جذب میکرد که اکثرش را در جنگهای داخلی با رقیبانش به مصرف میرفت.

حکمتیار همچنان متهم به ترور ژورنالستان و روشنفکران بود که جرائت تنقید علیه او را میکردند است. در حزب وی اعراب که بعدآ در شبکه القاعده جا گرفتند نیز شامل بودند.

بعد از خروج نیروهای شوروی سابق با کمک جنرال تنی وزیر دفاع وقت کودتاه ناکام را بالائی رژیم داکتر نجیت الله به راه اندخت.

حکمتیار در سال 1367 شمسی برابر با 1989 عیسوی به یک عملیات تقریبآ خودکش در شهر جلال آباد علیه رژیم داکتر نجیب دست زد که به شکست انجامید. او مسعود را شدیدآ مقصر این شکست میداند.

بعد از پیروزی مجاهدین و برقراری حکومت اسلامی در افغانستان حکمتیار و گروهش یگانه افرادی بودند که باین حکومت مخالفت ورزیدند. او در چهارآسیاب در نزدیکی کابل جا گرفت و شهر را زیر اتش راکت های کور قرار داد. طبق احسایه ملل متحد در این راکت ها که بعضآ به 3000 فیر در یک شبانه روز میرسید بیشتر از 20,000 شروند بیگناه کابل به قتل رسید و شهر به ویرانه مبدل شد.

حکمتیار سبب مخالفتش با حکومت مجاهدین را موجودیت نیروهای کمونیستی جنرال عبدالرشید دوستم وانمود میساخت ولی بعدآبه تاریخ 11 جدی مطابق به روز تاسیس حزب دموکراتیک خلق یکجاه با جنرال دوستم و حزب وحدت شورای همآهنگی را بوجود آورد و یکبار دیگر دست به یک کودتاه علیه حکومت مجاهدین زد، این بار هم کودتاه گلبدین به شکست انجامید ولی تعداد زیاد از مردم بیگناه به شهادت رسیدند، و قسمت های بیشتر شهر به ویرانه مبدل گردید.

بعد از سالها ناکامی و از دست دادن اعتبار حکومت پاکستان که دیگر با طالبان بود در سال 1375 برابر با 1996 میلادی به حیث صدر اعظم دولت اسلامی وارد کابل شد. ولی به زودی طالبان وارد کابل شدند و حکمتیار مجبور به فرار شد. از آن به بعد حکمتیار در جمهوری اسلامی ایران بسر میبرد. در این مدت چندین بار از طالبان خواهش کرد تا بگزارند با آنها همکار باشند ولی رهبری طالبان انکار نمودند.

بعد از سقوط طالبان حکمتیار ایران را به قصد جای نا معلومی ترک گفت و تا حال هیج خبری از او نیست.

در انفجارات اخیر که در شهر کابل صورت گرفت، مقامات عالی رتبه امنیتی حکمتیار را متهم ساخته اند. ولی تا حال از مرگ و زندگی وی هیچ خبری نیست. گلبدین حکمتیار

گلبدین حکمتیار در سال 1326 هجری شمسی برابر با 1947 عیسوی در ولایت شمالی کندز چشم به جهان گشود. برای دورهء قلیلی دانشگاه انجنیری را تعقیب نمود ولی بنا بر مخالفتش با حکومت وقت تحصیل را ترک گفته راهی پاکستان شد. در اینجا با کمک حکومت پاکستان حملات گوریلایی را خلاف حکومت کمونیستی آغاز کرد.

حکمتیار گروهش را " حزب اسلامی افغانستان " نامید، این حزب 70% کمک جهانی بخاطر جهاد افغانستان را جذب میکرد که اکثرش را در جنگهای داخلی با رقیبانش به مصرف میرفت.

حکمتیار همچنان متهم به ترور ژورنالستان و روشنفکران بود که جرائت تنقید علیه او را میکردند است. در حزب وی اعراب که بعدآ در شبکه القاعده جا گرفتند نیز شامل بودند.

بعد از خروج نیروهای شوروی سابق با کمک جنرال تنی وزیر دفاع وقت کودتاه ناکام را بالائی رژیم داکتر نجیت الله به راه اندخت.

حکمتیار در سال 1367 شمسی برابر با 1989 عیسوی به یک عملیات تقریبآ خودکش در شهر جلال آباد علیه رژیم داکتر نجیب دست زد که به شکست انجامید. او مسعود را شدیدآ مقصر این شکست میداند.

بعد از پیروزی مجاهدین و برقراری حکومت اسلامی در افغانستان حکمتیار و گروهش یگانه افرادی بودند که باین حکومت مخالفت ورزیدند. او در چهارآسیاب در نزدیکی کابل جا گرفت و شهر را زیر اتش راکت های کور قرار داد. طبق احسایه ملل متحد در این راکت ها که بعضآ به 3000 فیر در یک شبانه روز میرسید بیشتر از 20,000 شروند بیگناه کابل به قتل رسید و شهر به ویرانه مبدل شد.

حکمتیار سبب مخالفتش با حکومت مجاهدین را موجودیت نیروهای کمونیستی جنرال عبدالرشید دوستم وانمود میساخت ولی بعدآبه تاریخ 11 جدی مطابق به روز تاسیس حزب دموکراتیک خلق یکجاه با جنرال دوستم و حزب وحدت شورای همآهنگی را بوجود آورد و یکبار دیگر دست به یک کودتاه علیه حکومت مجاهدین زد، این بار هم کودتاه گلبدین به شکست انجامید ولی تعداد زیاد از مردم بیگناه به شهادت رسیدند، و قسمت های بیشتر شهر به ویرانه مبدل گردید.

بعد از سالها ناکامی و از دست دادن اعتبار حکومت پاکستان که دیگر با طالبان بود در سال 1375 برابر با 1996 میلادی به حیث صدر اعظم دولت اسلامی وارد کابل شد. ولی به زودی طالبان وارد کابل شدند و حکمتیار مجبور به فرار شد. از آن به بعد حکمتیار در جمهوری اسلامی ایران بسر میبرد. در این مدت چندین بار از طالبان خواهش کرد تا بگزارند با آنها همکار باشند ولی رهبری طالبان انکار نمودند.

بعد از سقوط طالبان حکمتیار ایران را به قصد جای نا معلومی ترک گفت و تا حال هیج خبری از او نیست.

در انفجارات اخیر که در شهر کابل صورت گرفت، مقامات عالی رتبه امنیتی حکمتیار را متهم ساخته اند. ولی تا حال از مرگ و زندگی وی هیچ خبری نیست.

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 9:38 PM | نویسنده : بريالي محمدي

امیر حبیب الله خان کلکانی



لودویک آدمک درباره ای حبیب الله چنین مینویسد: « حبیب الله از قوم تاجیک در ده کلکان در کوهدامن کابل در سال 1890 میلادی متولد گردید، در جوانی به کارهای جسمانی اشتغال داشت و در نزد یکی از ماموران دولتی باغبانی میکرد، در سال 1919 به قطعه ای عسکری جمال پاشای ترک در کابل پیوست، سه سال خدمت کرد و چون به شورش مردم منگل در 1924 م. همدردی نشان داد، وظیفه را ترک کرد.
وی همواره نسبت به ماموران دولت و ثروتمندان کینه و خصومت میورزید، اما نسبت به فقرا و بینوایان همدردی و شفقت نشان میداد.

حبیب الله طی شورش 1928 م. ننگرهار حاضر به همکاری با شاه امان الله شد، شاه هم سلاح و مهمات زیاد در خدمت وی و طرفدارانش گذاشت ، اما بعدها از شاه رو گردان شد. در دسامبر همان سال با عده از طرفدارانش دست به شورش علیه امان الله زد و بعد از 9 روز زد و خورد رانده شد و به پغمان فرار کرد. در 7 جنوری 1929 م. دوباره به کابل حمله نمود، کابل را تصرف کرد، و در 18 جنوری 1929 خود را امیر افغانستان تحت نام (امیر حبیب الله خادم دین رسول الله ) خواند، امان الله و طرفدارانش را دشمنان اسلام معرفی کرد.
حبیب الله از جنوری الی اکتبر 1929 بر افغانستان حکم راند، آخر توسط هاشم خان یکی از برادران نادرخان دستگیر زندانی و آخر اعدام شد.»
 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 9:32 PM | نویسنده : بريالي محمدي

 

علی احمد جلالی



جلالى در سال۱۳۲۳ هجرى خورشیدى در ولایت غزنى متولد و فارغ التحصیل دانشکده جنگ افغانستان در کابل است .

وى در سال۱۳۴۳ هجرى خورشیدى از دانشکده جنگ آمریکا فوق لیسانس در رشته دفاع داخلى را گرفت ، بعد در دانشکده سلطنتى انگلیس تحصیلات خود را ادامه داد و در سال۱۳۷۵ هجرى خورشیدى نیز در دانشکده جنگ آمریکا از رساله دکتراى خود تحت عنوان "سیاست جهانى آمریکا" دفاع کرد.

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 9:28 PM | نویسنده : بريالي محمدي

 

حفیظ الله امین


حفیظ الله امین، پسر حبیب الله از قبیله کوچک خروتی در سال ( 1300ه ش ) در پغمان از توابع کابل بدنیا آمد، پدرش کار مند اداره پولیس در زمان نخست وزیری هاشم خان سمت زندانبانی توقیف‏خانه کابل بعهده داشت .
 وی تحصیلات ابتدائئ خود را در پغمان و تحصیلات عالی خود را در دار المعلمین تربیت معلم کابل به پایان برده. به عنوان معلم استخدام گردید و بعد از مدتی به مدیریت دبیرستان ابن سینا گماشته گردید و بنا بگفته آقای فرهنگ او در همین زمان عده از جوانان را جذب کرده و برای آنها «نظریات نژادی» را القاء و تدریس می‏کرد. وی درسال 1336 ‏شمسی با استفاده از بورسیه دارالمعلمین عازم آمریکا شده و از دانشگاه کلمبیا مدرک فوق لیسانس در رشته تعلیم و تربیت، گرفت و در برگشت به افغانستان با این موسسه آموزشی آمریکایی در کابل مشغول کار گردید و احتمالاً در همین ایام با تره‏کی آشنا گردید. بار دوم در سال 1341 ه‏ش باز هم به آمریکا غرض دریافت درجه دکترا از دانشگاه مزبور رفت و بدلیل نامعلومی پس از یکسال و قبل از دریافت درجه مورد نظر به کابل برگشت.
 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 9:10 PM | نویسنده : بريالي محمدي

  خلیل زاد

خلیل زاد متولد شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ و از خانواده اى متوسط است. پدرش دگروال خلیل خان نام داشت که تمام دورهً ماموریت خود را در قوای کار مربوط وزارت فوائد عامه انجام داده است.

وى تحصیلات عالی خود را در دانشگاه امریکایی بیروت آغاز کرد و سپس از دانشگاه شیکاگو دکترا گرفت.

خلیل زاد از سال۱۹۸۵ میلادى تا۱۹۸۹ میلادى مشاور وزارت امور خارجه این کشور در امور جنگ ایران و عراق و همچنین اشغال افغانستان توسط ارتش سرخ شوروى سابق بود.

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 9:7 PM | نویسنده : بريالي محمدي

 

حامد کرزی



محترم حامد كرزى فرزند عبد الاحد كرزى نواسۀ خیر محمد خان به تاریخ ۹ قوس ۱۳۳۶ هجرى شمسى مطابق ۲۴ دسامبر ۱۹۵۷ میلادى در قریۀ كرز در نزدیكى شهر قندهار متولد گردید.

جد بزرگوار حامد كرزى در دوران جنگ استقلال افغانستان و مبارزات بعد از آن سهم فراوان گرفته و مدتى به حیث معین مجلس اعیان افغانستان مصدر خدمت شده است.

عبدالاحد كرزى پدر حامد كرزى، از روساى قوم پوپلزایى و از جملۀ رهبران سیاسى كشور بوده كه در دهه شصت میلادى به حیث معین شوراى افغانستان مصروف خدمت بود.

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 9:2 PM | نویسنده : بريالي محمدي

 


نجیب الله فرزند اختر محمد، از قبیله احمد زی از تیره غلزایی پشتون، در سال 1326 در پکتیا متولد شده است. پدر وی کارمند اداره تجارت افغانستان در پیشاور بود. وی در سال 1343ه‏ش، از لیسه (دبیرستان) حبیبیه فارغ گردید و در سال 1354 از دانشکده طب دانشگاه کابل، فارغ التحصیل گردید. نجیب در سال 1344 به عضویت جناح پرچم ح.د.خ.ا درآمد و به فعالیت شدید و تند حزبی و دانشجویی آغاز کرد. ولی در جریان این فعالیت‏ها دو بار دستگیر شد، اما با اعمال نفوذ پدرش از زندان آزاد گردید. در درگیری‏های فیزیکی میان گروه‏های رقیب (چون خلق، پرچم، شعله جاوید، جوانان مسلمان و ...) وی نقش بسیار فعال و برجسته داشت و از همین زمان به بزن بهادری شهرت یافت.
 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 5:50 PM | نویسنده : بريالي محمدي

 

 

استاد خلیلی



استاد خلیل الله خلیلی در سال ۱۲۹۳ خورشیدی در باغ شهر آرای كابل دیده به جهان گشود. در سنین طفولیت والدینش را از دست داد و در نیمه راه، تعلیم را رها كرد. او سالهای را در كابل، كوهستان و بلخ گذرانید. استاد در پست های اساسی زیادی در دوایر دولتی افغانستان در داخل و خارج از كشور كار كرد . در اوایل دهه بیست خورشیدی به حیث معاون دانشگاه كابل به كار گماشته شد.

در سال ۱۳۳۰ رئیس مستقل ریاست مطبوعات شد و در سال ۱۳۳۲ به حیث مشاور عالی سلطنتی در دربار محمد ظاهر شاه پذیرفته شد. در سالهای نخستین دهه ۵۰ به عنوان سفیر كبیر مدتی در عربستان سعودی و سپس در عراق مصروف خدمت بود.
 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 5:47 PM | نویسنده : بريالي محمدي

 

احمد ضیاء مسعود فرزند مرحوم دگروال دوست محمد خان، برادر احمد شاه مسعود، فرمانده فقید مجاهدین و قهرمان ملی کشور، در 11 ثور 1334 هـ ش مطابق اول می 1956 میلادی در ولسوالی مقر ولایت غزنی ، محل ماموریت پدرش، دیده به جهان گشود.

تعلیمات ابتدای وثانوی را درکابل تکمیل نمود. ازلیسه استقلال بکلوریا گرفت.

در سال 1354 هـ ش به انستیتوت پلتخنیک کابل شامل شد و تا صنف سوم درس خواند.

احمد ضیا مسعود از سنین نوجوانی در کنار برادر بزرگش احمد شاه مسعود با سازمان «جوانان مسلمان» در تماس نزدیک بود و در فعالیت های مخفی ضد نفوذ روز افزون کمونیست ها همکاری داشتند.

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 5:45 PM | نویسنده : بريالي محمدي

 

ببرک کارمل


ببرک کارمل به سال 1929 میلادی ( 1308 شمسی ) در کابل در یک خانواده نظامی پشتون‏تبار به جهان آمد پدرش سپهبد محمد حسین در رژیم سلطنتی فرمانده سپاه و استاندار پکتیا بود که در زمان داوود به فرماندهی لشکر 17 پیاده و استاندار هرات مقرر گردیده و به سال 1977 (1356) بازنشسته شد.

ببرک کارمل به سال 1952(1331) دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل را به پایان رسانید. به سال 1953(1334)  به جرم سازماندهی راهپیمایی دانشجویان بازداشت و نزدیک سه سال در زندان به سر برد. در سال‏های 1957-1959 (1336-1338) در ارتش خدمت کرد. از سال 1960 (1339) تا 1964 (1343) کارمند وزارت‏های معارف و برنامه‏ریزی بود. در دوره‏های نخست وزیری نوراحمد اعتمادی، دکتر ظاهر و دکتر موسی شفیق به نمایندگی پارلمان (مجلس) برگزیده شد.

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 5:42 PM | نویسنده : بريالي محمدي

 

عبدالرسول سیاف

سیاف فرزند فقیر محمد در سال 1323ه‏ش (1994م) در ولسوالی (شهرستان) پغمان از توابع ولایت (استان) کابل چشم به جهان گشود. در سن شش سالگی پدرش را از دست داد. او در سن هفت سالگی وارد مدرسه ابتدایی پغمان شد و در سال 1335ه‏ش تحصیلات ابتدایی را در این مدرسه به پایان برد. وی در سال 1336ه‏ش وارد مدرسه ابن‏سینا بلخی کابل شد و به تحصیلاتش ادامه داد و مدت دو سال را در این مدرسه گذراند.

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 5:40 PM | نویسنده : بريالي محمدي

 

مارشال محمد قسیم


 فهیم در سال 1957 در قریه اومرز ولسوالی پنجشیر ولایت پروان تولد شد و دورهء تعلیمات ابتدائی را در زادگاهش به پایان رسانید و بعد جهت فراگیری تحصیلات بیشتر به کابل آمد و شامل دارالعلوم کابل گردید. سپس شامل شرعیات دانشگاه کابل شد.

در دوران جهاد ملت افغان علیه تجاوز خارجی به عنوان یکی از همرزمان احمد شاه مسعود، به عنوان معاون آمر زون و مدتی معاون کمیته سیاسی شورای نظار جمیعت اسلامی افغانستان و زمانی آمر جبهات سمت شمال ( مزار شریف، کندز، بغلان، تخار و بدخشان) و همچنان به عنوان آمر جبهات پروان، خوست و فرنگ در بغلان و غوربند ایفای وظیفه نموده است. ازآغاز جهاد الی پیروزی مجاهدین، مارشال محمد قسیم فهیم در سمت معاونیت احمد شاه مسعود فعالیت از خود نشان داد. بعد از انتفال حکومت در 8 ا پریل 1992 به عنوان وزیر امنیت ملی ( خاد ) دولت اسلامی افغانستان موظف شد.

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 5:38 PM | نویسنده : بريالي محمدي

نور محمد تره‏ کی

نور محمد تره‏کی فرزند نظر محمد از قبیله تره‏کی، احتمالاً در سال 1296ه‏ش در روستای «ناوه مقر» از توابع غزنی به دنیا آمد. پدرش دامدار و نیمه کوچی (کوچ رو) بود. تره‏کی تحصیلات ابتدایی را در قندهار به پایان رسانده و به خاطر ارتباط قبیله‏ای با «عبدالمجید زابلی» سرمایه‏دار و پشتون‏گرای معروف، در شرکت تجارتی «پشتون» او به عنوان کاتب استخدام گردید و در سال 1413، به عنوان نماینده شرکت مزبور، در بمبئی هند از سوی زابلی گماشته شد و در مدت اقامت خود در هند زبان انگلیسی را آموخت و در این ضمن با اعضای حزب کمونیست هند آشنا شد و بنا بر روایتی عضویت آن حزب را نیز پذیرفت. در برگشت به افغانستان، ضمن ارتباطات بازرگانی به وسیله زابلی به سفارت شوروی معرفی گردید. در سال‏ 1320 به عنوان کارمند وزارت خارجه استخدام و بعد از اندک مدتی، به اتهام اختلاس از کار بر کنار گردید.

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 5:37 PM | نویسنده : بريالي محمدي

عبدالطیف پدرام


عبداللطیف پدرام در یک روستای بنام  "درواز " از توابع ولایت بدخشان به دنیا آمد. تحصیلات اولیه را در دبیرستانی در زادگاه خود به پایان رساند. بعد از یک دوره طولانی وارد دانشکده ادبیات دانشگاه کابل گردید و در زمینه زبان و ادبیات فارسی به تحصیلات پرداخت.

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 4:0 PM | نویسنده : بريالي محمدي

داكتر نجیب الله


نجیب الله فرزند اختر محمد، از قبیله احمد زی از تیره غلزایی پشتون، در سال 1326 در پکتیا متولد شده است. پدر وی کارمند اداره تجارت افغانستان در پیشاور بود. وی در سال 1343ه‏ش، از لیسه (دبیرستان) حبیبیه فارغ گردید و در سال 1354 از دانشکده طب دانشگاه کابل، فارغ التحصیل گردید. نجیب در سال 1344 به عضویت جناح پرچم ح.د.خ.ا درآمد و به فعالیت شدید و تند حزبی و دانشجویی آغاز کرد. ولی در جریان این فعالیت‏ها دو بار دستگیر شد، اما با اعمال نفوذ پدرش از زندان آزاد گردید. در درگیری‏های فیزیکی میان گروه‏های رقیب (چون خلق، پرچم، شعله جاوید، جوانان مسلمان و ...) وی نقش بسیار فعال و برجسته داشت و از همین زمان به بزن بهادری شهرت یافت.
 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

  • دانلود فیلم
  • قالب وبلاگ
  • سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ